Vatsalihakset ja kiinteämpi keskivartalo

vatsa

Vatsalihasten treenaamisessa yksi suurimmista virheistä on liian yksipuolinen harjoittelu.
Tuloksia ei synny, vaikka tekisit kuinka paljon istumaannousuja päivittäin ja kyllästyminen on taattu jo heti muutaman kerran jälkeen.

Vatsalihaksia treenatessa on hyvä muistaa kaikki liikesuunnat.

Abs-Muscle-Anatomy

Rectus Abdominis: suorat vatsalihakst
Extemal Oblique: vinot vatsalihakset
Intemal Oblique: syvät vinot vatsalihakset
Transverse Abdominis: poikittaiset vatsalihakset

SUORAT VATSALIHAKSET ovat vartaloa eteenpäin taivuttavat lihakset. Ne sijaitsevat suoraan edessä, korsetin pinnalla. Pinnallisen suoran vatsalihaksen poikki kulkee yleensä kolme jännejuovaa, jotka aiheuttavat vatsalihaksille sen ominaisen muodon (six-packin). Suorat vatsalihakset avustavat uloshengityksessä, ulostamisessa sekä synnytyksessä ja säätelevät vatsaontelon painetta.

VINOT VATSALIHAKSET sijaitsevat vartalon sivulla kahdessa kerroksessa.

ULOMPI VINO VATSALIHAS on pinnallinen vastalihas, joka kulkee kylkiluista ristiin kohti vatsalihasten keskilinjaa ja lonkkia. Lihas kiertää ja koukistaa selkärankaa. Tämä lihas tuo vatsalihaksiin v-muotoa.

SISEMPI VINO VATSALIHAS on vinoista vatsalihaksista sisempi, joka kulkee siis ulomman vatsalihaksen alla. Nämä lihakset luokitellaan syviin lihaksiin, sillä ne tukevat selkärankaa sekä toimivat sisäelinten suojaajina ja vatsaontelopaineen säätelijöinä (esim. synnyttäminen)

POIKITTAISET VATSALIHAKSET ELI SYVÄT VATSALIHAKSET kulkee vartalon ympäri muiden vatsalihasten alla ja niiden tehtävänä on vatsan sisäänvetäminen, sisäelinten suojaaminen sekä ne säätelevät vatsaontelon painetta ja ylläpitävät lantion ryhtiä. Tämä lihas on avain litteään vatsaan.
Näiden lihasten aktivoiminen vaatii keskittymistä ja harjoittelua. Monesti vatsalihaksia tehdään kovalla temmolla ja ilman sen kummempaa keskittymistä, joten pinnalliset vatsalihakset tekevät työn ja poikittainen vatsalihas jää aktivoimatta.

 

KESKIVARTALO KUOSIIN inWell-treeneillä

inWell-treeneissä keskivartalon lihaksia haastetaan hyvin monipuolisesti ja tehokkaasti. Voit olla vakuuttunut siitä, että näiden treenien avulla saat keskivartaloosi edullista muotoa.  Tuloksia on havaittavissa jo muutaman viikon treenaamisen jälkeen.

Suosittelen ottamaan ennen- ja jälkeen-kuvia. Niitä kannattaa ottaa sopivin väliajoin vaikka omaksi iloksi. Kuvat motivoivat niinä päivinä, kun treenit tuntuu takkuisilta. On ilahduttava saada treenaajilta kuvia, joissa näkyy se muutos, minkä  he ovat saaneet inWell-treenien myötä.

Kuvat, joita treenaajat minulle lähettävät, palkitsevat sekä treenaajaa että minua. Molemmat tiedämme, että muutoksen eteen on tehty kovasti töitä. Ja myös minä saan varmuuden siihen, että ollaan hyvällä asialla 🙂

 


Keskustelu

    1. Keskivartalon lihasten kunto on äärimmäisen tärkeää ryhdin ja selän hyvinvoinnin kannalta.
      Tsemppiä Vuokko, sinnikkyys palkitaan!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *